MENÜ
             
                 


            Üdvözöllek a Zene Birodalmában!



Joseph Haydn


A bécsi klasszicizmus kiváló mestere már gyermekkorában szoros kapcsolatba került a muzsikával, mint a hainburgi gyermekkórus, illetve a bécsi Saengerknaben együttesének tagja. 1762-ben Esterházy herceg udvarába került, ahol zavartalan körülmények között, idejét és tehetségét teljesen az alkotómunkának szentelhette, sõt a herceg házi zenekarának élén módjában állott mûveit rögtön keletkezésük után meghallgatni. 1784-ben a zenekart feloszlatták, de a hercegi család minden ellenszolgáltatás nélkül továbbra is folyósította járandóságát. Így Bécsbe költözése után is nyugodtan dolgozhatott újabb és egyre jelentõsebb mûvein. Európai hírnevét és nagy tekintélyét fokozta két londoni útja. Mindenütt lelkes tisztelettel fogadták és ünnepelték, az oxfordi egyetem díszdoktorává avatta.

Élete utolsó két évtizedének óriási sikereit ismerve majdnem érthetetlennek tûnik, hogy halála után milyen gyorsan elfeledték muzsikáját. A 20.század kezdetén kibontakozó, a romantika reakciójaként jelentkezõ mindenféle klasszicizmushoz vonzódó általános reneszánsz valósággal újra kezdhetette a Haydn-muzsika felfedezését. A közhellyé vált "Haydn-papa", "a szimfónia atyja" kitételek mögött meghúzódó naív Haydn-portré újjáalakítása az elõadómûvészet feladata és mindmáig nem fejezõdött be: még mindíg alíg tucatnyi szimfóniáját, kvartettjét hallja csak rendszeresen a nagyközönség, számos mûfaját pedig egyáltalán nem ismeri. Természetesen nem véletlen, hogy a köztudatban oly sokáig megmaradt a Haydn zenéjének nyugalmát, kedélyes, családias derûjét, romlatlan, falusi egyszerûségét hangsúlyozó egyoldalú esztétikai ítélet, hiszen ezek kétségkívül muzsikájának legjellemzõbb vonásai. De a komoly tépelõdés, a fájdalmas pátosz legalább annyira organikus vonásai zenéjének. A zenei formamodellek továbbfejlesztésében, klasszikus tökéletességük munkálásában pedig minden idõk egyik legnagyobb mûvésze.

Mûvészetének középpontjában abszolút zenei alkotások és oratóriumok állnak. A klasszikus zenei formák nagyrészt az õ zenei munkássága nyomán nyertek végleges megfogalmazást. Bár nem vetette el az elõdök formakészletét sem, de maga is állandóan kisérletezett, s így alkotta meg hetvenhét kvartettjét és több mint száz szimfóniáját. Legérettebb mûvei közé tartoznak a Teremtés és az Évszakok c. oratóriumok. Operái, figyelemreméltó értékeik ellenére, hatalmas és számszerûleg is óriási életmûvében csak szerényebb, bár nem lebecsülendõ helyet foglalnak el.

 

 

Szavazás

Milyen ez a honlap?
Nagyon szép
Lehet rajta csiszolni
Nem tudom, nem értek hozzá...
Asztali nézet